Allt började med en dröm – och en slev. Efter många år som murarmästare fick Karl Gustav Cederberg nog av usla murarverktyg. Men inställningen ”om något ska hända måste jag göra det själv” startade han 1950 företaget som än idag bär hans initialer: KGC.
Historien börjar med Jonsson-sleven, som Karl Gustav tog fram tillsammans med “smeden Jonsson”. En unik konstruktion där ergonomiska vinklar får brukets tyngd att automatiskt hamna i armens förlängning. Det minskar belastningen på arm, handled och hand.
Under parollen ”prima verktyg” började Karl Gustav designa fler produkter som skulle:
- Hålla länge
- Vara ergonomiska
- Lösa problem

En filosofi som väglett KGC i 75 år och tagit företaget till en marknadsledande position i Sverige. Kvalitet som känns, helt enkelt. Fråga vilken plattsättare som helst.
”Vi bygger vidare – med 75 års erfarenhet i ryggen”
När Christian Sagelv tog över som vd 2022 fick han uppgiften att föra arvet vidare.
– Det är ett privilegium att få leda ett företag med så lång historia. Det finns en själ i KGC som jag är stolt över att få vara en del av. Samtidigt är det spännande att driva utvecklingen vidare, säger han.
För Sagelv handlar KGC:s identitet om närheten till hantverket.
– Många som jobbar här har själva bakgrund som murare eller plattsättare. De vet vad som fungerar och inte. Den kunskapen och stoltheten över yrket genomsyrar hela företaget.
Fokus på arbetsmiljö och hållbarhet
På senare år har KGC:s innovationsarbete i hög grad handlat om arbetsmiljö. Företagets dammuppsamlare – som exempel – fångar upp till 90 procent av kvartsdammet och monteras på bara 30 sekunder.
– Det kan vara skillnaden mellan ett kort yrkesliv och ett långt och friskt. Dessutom är dammsamlarna ett måste i och med Arbetsmiljöverkets nya regler som träder i kraft i vår. De innebär att allt arbete som skapar kvartsdamm förbjuds om tekniska lösningar finns för att eliminera det, säger Christian Sagelv.
Hållbarhet är också en ständigt aktuell fråga. I dag tillverkas över 90 procent av sortimentet i Europa, med hög kvalitet, kortare transporter och bättre miljökontroll.
– Det kostar kanske lite mer, men vi tror att både våra kunder och branschen kommer värdera det högre framöver.
Framtiden: digitalisering och nästa generation hantverkare
Christian Sagelv är övertygad om att behovet av KGC:s kärnprodukter kommer finnas kvar. Att murning och plattsättning har en självklar plats även i framtidens byggande.
– Vi ser en stark efterfrågan inom området renoveringar, inte minst av fasader och badrum. Där kommer vi in med både erfarenhet och nya lösningar.
Förutom produktutveckling ser han en viktig uppgift i att nå ut till yngre hantverkare.
– Vår roll i branschen är att vara problemlösare. Vi har ett starkt rykte, men vi måste fortsätta vara relevanta för nästa generation. Digitalisering i kombination med närhet till användarna är nyckeln framåt, säger Sagelv.
När Christian Sagelv blickar tio år framåt ser han ett KGC som är ännu starkare – men fortfarande troget sitt ursprung.
– Vår vision är att vara förstahandsvalet för hantverkare. Om nästa generation kan säga att KGC alltid levererat verktyg med kvalitet, innovation och stolthet – då har vi lyckats.